Dieta Anty-cukrzycowa

Założenia:

Dieta anty-cukrzycowa powinna być jak najbardziej zbliżona do żywienia człowieka zdrowego. Zasadnicza modyfikacja polega na znacznym ograniczeniu łatwo przyswajalnych węglowodanów (indeks glikemiczny), w tym przede wszystkim słodyczy i przetworów zawierających znaczny dodatek cukru. Ogranicza się również tłuszcze, natomiast zwiększa się ilość białka w porównaniu do żywienia człowieka zdrowego.

W żywieniu bardzo ważna jest kontrola ilości i jakości spożywanych potraw oraz rozłożenie ich na okres całego dnia. W szczególności dotyczy to węglowodanów. Chorzy na cukrzycę nie mogą jednorazowo spożywać dużych ilości pokarmów, ani za długo przebywać na czczo. Dzienna ilość posiłków powinna być jednakowa, a także powinny być one spożywane w jednakowych porach.


Produkty zalecane w tej diecie:

  • Każde pieczywo, ale część dziennej diety w postaci chleba razowego, 

  • 2 % mleko, mleko w proszku odtłuszczone, ser biały twarogowy (chudy), 

  • Mięso, drób, ryby - nie tłuste, 

  • Wędliny tylko chude: kiełbasa szynkowa wołowa lub wieprzowa, szynka, polędwica, 

  • Masło w ograniczonej ilości, 

  • Cukier w bardzo ograniczonej ilości lub całkowita eliminacja, 

  • Olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, oliwa, masła roślinne, wysokogatunkowa margaryna, majonez domowy.

 


Produkty zabronione w diecie:

Mleko pełne, mleko w proszku pełne, ser biały tłusty, ser żółty i topiony,
Żółtko jaja,
Mięso, ryby, drób tłusty, wątroba, mózg, nerki,
Wędliny wieprzowe tłuste, pasztety,
Masło w przeciętnych lub dużych ilościach, śmietana,
Margaryna (poza wymienionymi jako dozwolone), smalec, słonina, łój wołowy i barani,
Cukier, wszystkie wyroby i przetwory z cukrem, miód.